Jednotka pro pionýrskou železnici v Plzni Škoda E10.01 "Pionýr" |
Unikátní elektrická jednotka vyrobená ve Škode Plzeň pro účely pionýrské železnice v Plzni v roce 1959. Fiktivní úprava pro trať JZD ozn. MU10.01. |
05.08.2009
Download ČSD E10.01 (model+cabview): csd_e10.zip [10,2MB] Download JZD MU10.01 (model+cabview): jzd_mu10.zip [8,2MB] Poznámka: Pro správnou funkčnost modelu je nutné mít vypnuté stíny v msts graphics option a nainstalován MSTS Bin !!! Notice: For correct operation of model, is necessary cut of the shadows in the msts graphics option and MSTS Bin must be instaled !!! Autor modelu: Jaroslav Skůra, skura@seznam.cz |
Pionýrská železnice v Plzni 1959-1971 |
V roce 2007 je tomu právě 50 let, kdy bylo přijato politické rozhodnutí, že bude v Plzni postavena pionýrská dráha. Ta měla být jednou z atrakcí budovaného Parku kultury a oddechu na Lochotíně. Podobných drážek vzniklo na celém území tehdejšího Československa více, avšak plzeňská pionýrská železnice se od všech ostatních v jedné zásadní věci odlišovala - byla elektrizovaná. Posláním pionýrských železnic bylo nejen zajistit dopravní spojení mezi jednotlivými významnými místy v konkrétní turisticky atraktivní oblasti, ale především také pomoci tehdejší socialistické mládeži prakticky se připravovat na své budoucí povolání železničáře. Nejinak tomu bylo také v Plzni, kde práci výpravčích, průvodčích, vlakvedoucích i strojvedoucích vykonávali pionýři ve věku 12 až 15 let - samozřejmě ale vždy pod dohledem starších instruktorů. Stavba pionýrské železnice v Plzni byla zahájena 11.4.1959, první vlak projel trať ze zastávky Lochotínská ulice do zastávky Zoologická zahrada na Den železničářů 15.8.1959. Délka prvního úseku trati byla 1,5 km a trať byla na obou koncích zakončena smyčkami. První soupravou pro zajištění provozu na trati byla dvounápravová motorová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu a dvojice dvounápravových osobních vozů řady Bi/ú. V následujícím roce byla pionýrská železnice zelektrizována a již počátkem května 1960 na trať vyjela čtyřdílná elektrická jednotka E10.01, která byla pro plzeňskou pionýrskou železnici vyrobena v blízké lokomotivce ŠKODA. Zdroj informací www.prototypy.cz (viz. odkazy). |
05.08.2009
Download trať Pionýrská železnice Plzeň: zde Autor trati: JirikTK, Jirik.TK@seznam.cz Rád bych touto formou Jirkovi poděkoval, splnil mi můj dětský sen. Děkuju Ti Jirko !!! |
(c) Jaroslav Skůra 2005-2013 |